voor alles is een eerste keer.

22 januari 2023 - Monte Gordo, Portugal

Hallo allemaal, op deze stralende maar koude dag. De dag dat Betty jarig is. Ze ligt al een uur op een reuze bot te knagen helemaal happy. Deze week heb ik de stoute schoenen aangetrokken en de fiets in elkaar gezet. Ik dacht het zal wel ergens voor nodig zijn dat die fiets me zo achtervolgd. Het zal wel de bedoeling zijn dat ik ga fietsen. Dus dat hebben we van de week voor het eerst gedaan. Betty bleef netjes naast me , los wel te verstaan. Maar halverwege kreeg ik toch de kriebels, wat als ik straks in San Antonio ben en ze moet aan de lijn mee lopen. Nou de angst sloeg me om het hart en ben omgekeerd. De volgende dag zou een Portugees buurvrouwtje met me meelopen naar het ziekenhuis.  om medicijnen voor de blaasontsteking die nog niet over is. Maar ja het bleek dat ze 's avonds gevallen was en last van haar knie had, en dus niet meekon. Maar ze wilde wel op Betty passen, en ben ik dus OP de fiets naar San Antonio geweest. Gelukkig maar want ik ben bij drie "ziekenhuizen" geweest voordat ik beet had. Daar werd ik door een arts gezien, die niet een woord over de grens sprak. Maar ik had een Portugeze brief voorbereid en die snapte hij en ging hij op zoek naar de Portugeze variant van mijn medicijn. Krijg ik thuis steeds een kuurtje voor 5 dagen hier meteen een doos met 50 capsules voor 3 euro. Dus ik kan voorlopig vooruit.

Verder heb ik van de week ook voor het eerst gekookt. Ja ja spagetti Bolonese, omdat ik daar steeds zo zin in heb en het hier bijna nergens op de kaart staat en als het er opstaat erg duur is. Het is gelukt en het was heerlijk. En ik eet weer fruit, en vind het lekker, druiven aardbeien bananen en sinaasappels.

Ik kijk wel op van de verschillen als je zoals hier eigenlijk geen seizoenen hebt. Zo zijn het inderdaad de amandelbomen die in bloei staan. De witte brem bloeit ook. Wordt er ontzettend geleurd met dozen aardbeien, heb ik een baby egeltje gezien en een baby konijntje. Nou eigenlijk heeft Betty die gevonden, zit veel jacht in die hond. Verder heeft ze een nieuwe hobby, rollen op het strand over dode vissen en dode zeemeeuwen. Afgrijselijk. ik ben al een paar keer het water in ge moeten om haar af te spoelen.

Er zijn hier verschillende sportploegen neergestreken. De (olympische ) atletiekploeg van van Polen en Zweden. Vanwege het milde klimaat is het hier erg gewild als trainingskamp. Ze rennen of snelwandelen de hele dag van Monte Gordo naar San Antonio, heen en weer heen en weer,  Ik vind het mooi te zien hoe die lichamen zo mooi bewegen en het tempo is echt heel snel. Maar wat een klein leven moet het ook zijn. Alleen maar rennen de hele dag. Hun hele jeugd rennen ze erdoor heen. Zou niets voor mij zijn, veel te eenzijdig.

Wat nog meer opvalt hier. (straten) vegers. er wordt wat geveegd en gedweild hier iedere dag weer. Maar alleen het eigen straatje of terras. alle troep die eraf komt gaat in de goot , in het gras, campingplek enz enz. alles veranderd zo in kleine vuilnisbeltjes. zo jammer. Rondom het terras van de bar/restaurant van de camping ligt het vol met sigaretten peuken en bierdoppen enzo. Heel jammer hoor. In Fuseta wordt iedere dag alles geveegd en gedweild rondom de receptie, ook het stukje stoep dat bij de ingang hoort. Op de grens van hun stoepje en de openbare weg zit een kuiltje dat vol met rotte blaadjes, water en blubber zit. Ik ben 3 keer op die camping geweest maar niet een keer is dat kuiltje (10 cm) schoongemaakt. Ik snap dat niet. Ik denk niet dat de kinderen hier op school ooit hun wijk, strand of bos opzomeren. Het ligt echt vol met zwerfafval. Toeristen zoals ik , nemen op hun strandwandelingen heel wat touw en visnetten mee naar de vuilnisbakken die overal staan.

Maandag gaan we naar Spanje, het wordt hier ook een koude week, alleen is het hier lekker stralend zonnig, maar het mag wel wat warmer, de weersverwachting geeft 14- 15 graden aan voor de hele week. Dit als troost voor jullie omdat het bij jullie ook zo koud is. Gedeelde smart is halve smart. Nou groetjes ik ga de jarige job nog even verwennen

1. Yvonne:
    22 januari 2023
    Grappig, Ik herken je verhaal van het zwerfafval. 35 jaar geleden logeerde ik op een soort van camping bij een watermolen langs de Dao. Prachtige plek, maar als je ergens over de rand van bijv een weggetjes keek, lag er steevast een berg afval. Ongelooflijk dat dat nog steeds zo is.