Hot,hot,hot.

24 september 2023 - Petalidi, Griekenland

Hallo Allemaal, I ben zondag inderdaad gaan eten inProti, en alleen visrestaurants dus vis het was. Maaar de enige vis wat geen schaaldier is (allergie) was gegrilde sardines. En die lust ik wel. Nou bestel je hier alles los. Dus ik bestelde sardines, beetje patat en een beetje sla. Dan krijg je dus een grote schaal sardines, een familie bak patat en een grote maaltijdsalade. Dat is me nu al zo vaak overkomen. En dan moet ik nog uitleggen, geen (olijf) olie en geen balsamicoazijn op de sla en vis. Geen kaas of yogurt in de salade. Dus het is voor mij en voor hun ook lastig.Maar er blijft zoveel over, velen van jullie weten dat ik heel weinig maar kan eten. En dan ook veel niet lust of niet kan eten vanwege allergiën. Dus Betty heeft heel veel sardines gegeten, en de zwerfkatjes hadden een superzondag. Ik heb de rode bieten allemaal opgegeten. Omdat dat goed is voor de blaasontstekingen volgens Marriëte. En het was lekker. Het loof van rode biet wordt hier ook opgegeten en is ook in de winkels te koop per bos. Even de kook erover en ik kreeg het koud onder de bietjes. Smaakt als spinazie. Proberen zou ik zeggen. En misschien vertel ik niets nieuws, maar ik had er nog nooit van gehoord. Bij de bietjes zaten nog partjes sinaasappel en walnoten, en officieel hoort er dan nog yogurt met honing over, maar dat lust ik dus ook niet en heb ik eruit gelaten. De volgende dag al vroeg vertrokken ná eerst nog even in dat lekkere zwembad geweest te zijn. Volgens mijn Franse buurman moét in echt naar voidokilias het was het mooiste wat hij had gezien in Griekenland. Maar hoe ik ook probeerde ik kon er niet bijkomen. Overal resorts met een bewaakte toegangsweg waar je niet langs komt. Navarro Dunes, waterfront, beach, enz enz. Ik heb het onderweg en in Pilos wel gezien van afstand een blauwe lagune, met weer een rond meer eraan vast. Aangezien in de vorige plaats helemaal geen Geldautomaat was, zijn we toch in Pilos naar beneden gereden om er een te zoeken. En dan heb ik meteen alweer de zenuwen HOE kom ik hier weer uit en naar boven. Die arme paarden en ezeltjes vroeger die hebben toch wat af moeten klimmen. Maar het is weer gelukt en door maar weer op zoek naar een camping dat is gelukt in Methoni een super plek plat, en aan de zee die echt prachtig is hier. Schitterend kasteel, klein vissersplaatsje. Ik blijf hier lekker 4 dagen. leuke buren. Wat wil een mens nog meer.'s middags zijn we het dorpje in gelopen, komen we in een trouwerij terrecht in de (droge) slotgracht van het kasteel. Hoe romantisch is dat. De bruid was Japans dus heel veel Japanse gasten, en de bruidegom was een Hollandse Jongen. Het hele hotel was er voor afgehuurd. De dresscode was blauw, nou vijftig tinten blauw waren er wel. En dan de dames op hoge hakken een onmogelijk stenen trapje af de slotgracht in en dan door het mulle zand naar de trouwplek. Het was komisch om te zien ook de bruid had grote moeite om met die prinsessenjurk en hakken bij haar bruidegom te komen. Ik wens ze veel geluk. En ook dit kasteel mochten Betty en ik weer niet in. Dan het volgende de dames hier baden mét hoed, en zonnenbril op. Daar hoor ik dus niet bij. echtparen (grieks) maken ook afspraken in het water, ze komen met de auto, gaan het water in tot alleen hun hoofd boven het water uitsteekt, en blijven dan zo'n anderhalf uur kletsen met elkaar en gaan dan weer naar huis. Het is ook niet te doen zo heet als dat het hier is. Ik heb van de week gezegd, dat als het niet snel afkoelt dat ik dan vóór de kerst terugben. Maar volgens het weerbericht is het morgen de laatste 30 plus dag en dan wordt het koeler. Dus waarschijnlijk ben ik met de Kerst toch niet terug. Ik heb lekker enkele reparaties gedaan en wat aangetut. Drie wegen het dorp uitgelopen om te kijken welke het minst steil is, en gevonden. En na vier dagen verder gereden naar Koroni. ook een leuk plaatsje maar weer de diepte in om op de camping te komen. De plekken waren zo scheef, dat ik geen oog dicht heb gedaan, overdwars in ben en met de voeten bij Betty in bed. Geen doen, en ook nog eens vele treden naar beneden. om op het strand te komen. Wat er wel was poesjes en nog eens poesjes. Hele kleintjes met moeders. Ik had nog twee blikjes tonijn (op water) en daar hebben ze van genoten. Bij het opstaan zaten ze al op het ontbijt te wachten. Dat waren gewoon hondenbrokken maar ze vonden het heerlijk. Toch maar niet een meegenomen. Wel een mooi zwembad, maar daar mocht Betty weer niet komen. Dus 's morgens vroeg vertrokken naar Petalidi hier weer een mooie plek aan het strand, maar je raad het al wel weer een eind omhoog over een paar dagen. Maar daar denken we nog even niet aan. Over bloemen valt niet zoveel te schrijven. In de privetuinen bloeit nog wat oleander en hibiscus ed. Maar in de vrije natuur eigenlijk nauwelijks nog wat, zeevenkel en wat chichorij en dat is het dan wel. Je rijdt door eindeloze olijfgaarden echt eindeloos. Met heel veel bijenkasten, want ze eten hier wat honing zeg. Maar ik weet niet waar die bijen van leven want ik zie geen bloemen. Hier moeten jullie het maar weer mee doen, het was een lekker weekje. Nog 3 stops en dan zijn we bij de boot, het zal mij benieuwen. Alle jarigen deze week fijne verjaardag en tot schrijfs/horens. Groetjes

1. Ingrid:
    24 september 2023
    Leuk weer om te lezen Lucia! Je hebt wel lef met al die stijle en krappe wegen. Mij niet gezien. Hier inmiddels ook weer heerlijk najaar weer. Nog een paar daagjes en dan zoeken wij de warmte op in gran canaria.
  2. Lucia:
    24 september 2023
    O heerlijk geniet ze met je dochter oke?
  3. Gwen:
    24 september 2023
    Ondernemend ben je wel. Gewoon ervoor gaan en zien waar het eindigt. Voorhouden deze instelling dan kom je toch op de mooiste plekken. Verleidelijk hè, die jonge katjes. Gaat je goed! Die weg omhoog gaat goed komen. Gewoon gas geven.
  4. Lucia:
    24 september 2023
    Ja jij lult lekker maar ik vind het hoog en eng omdat er ook nog een haarspeldbocht inzit maar ik moet dus het zal. Maar hoe is het met jou. Dat is wel wat ernstiger als een vakantiegangster met een hoogtevrees probleem
  5. Nel Molenaar:
    25 september 2023
    Wat maak je weer een hoop mee. Jammer dat Betty niet altijd mee naar binnen mag, 't is toch je reismaatje. Je onderneemt ook veel - lig je weleens op een stretchertje naar de zee te staren? En omhoog rijden.....bij de haarspeldbocht op je claxon gaan hangen !! Weet nog dat de bussen dat ook altijd deden. Maar doe voorzichtig - veel plezier - knuffel van mij voor jou en Betty.