gelukkig nieuwjaar

3 januari 2023 - Isla Cristina, Spanje

Hallo allemaal, hier weer een verhaaltje, vanuit Spanje. Na de Kerst zijn we met z'n allen naar Villa real de San Antonio geweest twee met de auto, Claudia heeft een geblesseerde knie en Jan loopt heel moeilijk.  Vera op de fiets. Helen en Ik met Fili en Betty lopend. Maar wel apart op mijn verzoek. Omdat ik loop zoals mijn darmen en suikerspiegel dat toestaan. En ik niemand tot last wil zijn. De wandeling ging door een prachtig natuurgebied de cameleon trail. heel mooi. Het zijn grove dennenbossen in een duinlandschap. Ik dacht dat de onderbegroeiing opschot van de dennen waren maar dat zag er toch anders uit als bij ons. Het blijkt bij nader inzien witte brem te zijn die bijna op het punt van bloeien staat het gaat hier dan geweldig lekker ruiken. San Antonio is een prachtig oud plaatsje, aan de mond van de rivier de Guardiana. Aan de overkant van de rivier is Spanje. Je komt er door de zoutvelden over een hele mooie brug.  We zijn daar naar een tentoonstelling van een Kerstopstelling geweest. Nou je hebt nog nooit zoiets gezien. Heel Bethlehem en Jeruzalem, met een vrije interpretatie van Rome en Egypte er tussen door. Maar heel knap gedaan. Alle facetten van het leven uit die tijd, alle beroepen waren vertegenwoordigd. Alleen de BSO was een rare toevoeging. Speeltuin en kinderopvang was er mijn inziens toen nog niet. Maar veel water bootjes van alles ik voeg wat, foto"s toe. Betty kreeg een compliment omdat ze zo geïnteresseerd alles had bekeken het hekje erom heen was precies op kophoogte.

Daarna naar de Kerstmarkt, waar ik een paar heerlijke schapenvacht pantoffels heb gekocht.

Voor oud en nieuw had ik iedereen uitgenodigd voor de koffie op oudjaarsdag. Er gaan een paar SOHO'S op de terugreis . Ik had bedacht om de traditie van het appelflappen bakken door te zetten. Dart was dus boodschappen doen. Heel lang lopen met een veel te zware rugzak. Maar het is gelukt, ze waren heerlijk en iedereen was aangenaam verrast. Het was heerlijk weer. De voorspelling is dat we per januari drie weken slecht weer krijgen, het is hier tenslotte ook winter.

Oudejaarsnacht blijft nog steeds lastig dus vroeg naar bed. Gelukkig geen wekenlang geknal hier. Twee knalletjes in de middag maar dat was het dan, maar de toon was gezet voor Betty. Ze lag dus bij me in bed. Om twaalf uur was er een vuurwerkshow op het strand. op 6 plekken was er een opstelling aan de waterkant. Het hele strand is hier voorzien van een boardwalk, waar iedereen op kon staan. Het was prachtig alles ging tegelijk af en duurde 10 minuten en daarna was het ook weer stil. Ik kon het vanuit mijn bus zien, erg mooi.

NIeuwjaarsdag was er de traditionele nieuwjaars duik, mét unox muts en erwtensoep. Er zitten heel wat Nederlanders hier hoor het was echt een grote groep. Ik heb me er niet aan gewaagd , maar heb op de honden gepast. Ik ga in de zomer beginnen met in de zee zwemmen en ga dat dan dagelijks bijhouden. Nu denk ik dat ik een hartstilstand krijg ben zolang niet in zee geweest. De Nederlanders gingen er om 1 uur in maar om 12 uur waren de Portugezen ook zo gek, ook een hele grote groep. Het is by the way een heel sportief volkje. er wordt wat afgehold, gefietst en wat al niet meer.

Gisteren was het weer een rijdag. Naar Spanje over die mooie brug. Langs een enorm fort boven op een berg, waar je ook een smokkellaars route kunt lopen.

Ik ben nu op Isla Christina. twee nachten en ga dan weer verder.  Het is stralend zonnig maar berenkoud heb gisteravond en vanochtend mijn winterjas aangehad, voor het eerst. Viel mijn lange broek tijdens het douchen op de grond, kletsnat, moest ik dus in mijn onderbroek naar de bus. Echt koud. Maar nu warmt het alweer snel op. Het trekken gaat verder, richting Gribraltar. groetjes allemaal tot snel

1. Cor:
    3 januari 2023
    De beste wensen voor het nieuwe jaar, en succes met je reis,,
  2. Anja Wolfkamp:
    3 januari 2023
    De beste wensen. En dat jij en Betty nog vele leuke uitstapjes mogen maken. Groetjes van ons uit Nijverdal
  3. Ineke:
    3 januari 2023
    Een gezond en gelukkig 2023 Lucia. Groetjes uit Armação de Pera. We gaan binnenkort ook richting Spanje.
  4. Dirkjan:
    3 januari 2023
    De beste wensen voor het nieuwe jaar groetjes familie schippers pc Stamstraat nijverdal