Hallo Allemaal.

7 januari 2024 - Paleochora, Griekenland

Zo de eerste week zit er al weer op. Laat ik eerst even zeggen dat ik enorm met jullie meeleef. Al dat water, ik word er gewoon bang van. Ik denk dat er volgend jaar flink wat meer mensen gaan overwinteren. Je wordt er niet blijer van iedere dag die regen. Maar nu slaat de schaatskoorts weer toe, en dat is natuurlijk weer hartstikke leuk. Deze week  heb ik twee kerstkaarten ontvangen, van Marian en Ans, heel erg bedankt, ze hangen boven mijn bed. Ook zijn mijn twee resterende pakketten aangekomen. Daar voor moest ik twee dagen achter elkaar naar het postkantoor fietsen, omdat ze niet verder kijken of er soms nog iets voor mij is. Tot overmaat van ramp had ik de tweede keer een lekke band, de hele achterband lag eraf. Lopen en duwen was heel zwaar. Op zoek naar een fietsenmaker dus. Het bleek een winkeltje te zijn met aan twee kanten een enorme berg kapotte en verroestte fietsen te zijn. Het was helaas dicht. Ik stond net het telefoon nummer in te tikken toen de fietsenmaker op zijn scooter aankwam. Het was een feestdag dus hij was dicht. Ik moest morgen terug komen. Kan ik hem hier laten staan dat u mij belt als hij klaar is was mijn vraag. Ik moet nl helemaal naar Grammeno.Toen veranderde hij. Winkel ging open., het was nog lastig om door de berg schroot heen te komen. Maar ik movht over een half uur terug komen, hij ging het maken. Dus ik ben even naar de bakker geweest en heb voor hem en mij een broodje gehaald. Na een half uur was hij klaar wat erg zel was, het was tenslotte de achterband. Nieuwe binnenband erin en de banden opgepomt. En dat alles voor 10 euro. Dat was spotgoedkoop. Het blijft een vreemd land. Een reparatie mét een nieuwe band voor tien euro,en een fles afwasmiddel kost 8,50. en een pot pindakaas 6.40. Arbeid is goedkoop de mensen verdienen niet veel. Ik snap niet hoe ze kunnen rondkomen met de prijzen van levensmiddelen. Maar goed ik ben lekker terug gefietst, en Betty opgehaald bij Joyce. Toen ik twee dagen later weer met de fiets wegmoest, bleek de voorband helemaal plat te zijn. Die ga ik er morgen uithalen en Miki gaat ermee naar de fietsenmaker op zijn scooter.Beatrice en Jaques zijn aan de thuisreis begonnen, maar dat zijn dan ook de enigste. Ik was bang dat de camping leeg zou lopen na de feestdagen. Maar gelukkig niet. Gisteren zaten Antje, Joyce en ik heerlijk in het zonnetje op het strand, en we blijven ons verwonderen over het heerlijke weer, en de bijzondere camping. Het lijkt op een soort commune zonder steeds op elkaars lip te zitten. Als je een praatje wil dan kan dat wil je op jezelf blijven is het ook goed. Kun je iemand helpen dan doe je dat ook gewoon. Het is kortom heerlijk. Van de week heb ik de winterroom van de Kerst decoratie ontdaan, samen met Joyce, en hem anders ingedeeld het resultaat is erg gezellig al zeg ik het zelf. Verder heb ik wéér een blaasontsteking, en ben ik door de kuurtjes heen. Even een telefoontje naar de huisarts voor een recept op mijn mail,aflaten drukken en naar de apotheek dacht ik. Maar daar ging de huisarts niet  aan beginnen. Ik kan er nog niet over uit. Ik moest hier naar een huisarts en dan daar maar om een recept vragen, dat was volgens de huisarts de meest eenvoudige oplossing. Ik heb haar duidelijk gemaakt dat dat helemaal niet zo eenvoudig was. Ik zit in een klein dorp, dokters spreken vaak alleen maar Grieks en ik spreek geen Grieks. Ik kan er nog boos over worden.  maar goed ik ben op zoek gegaan naar een dokter heb er een gevonden. ze schreef snel het recept uit en klaar was kees. Op naar de apotheek. De apotheekster is Anastasia, die ik van de Kerstmarkt ken. Ik vroeg haar of ik voor ieder recept naar de dokter moest. Hoeveel kuurtjes wil je hebben was haar antwoord ,en met een flinke voorraad ben ik weer terug naar de camping gegaan. 6 kuurtjes voor 12,40. Hoe kan het bestaan. Maar dat kan zo niet doorgaan natuurlijk. Ik zal die huisarts duidelijk maken dat ik de blaas onderzocht wil hebben. En niet ieder mogelijk onderzoek dat maar mogelijk is, zoals de laatste keer. Om dingen uit te sluiten. Uiteindelijk was er geen tijd meer om nog naar de blaas te kijken. Dus daar moet ze nu mee beginnen. Ondertussen heb ik van helena een doosje D-Mannosa gekregen. Schijnt goed te werken is een middel dat werkt zoals granberry's maar wat velen malen sterker is. Want granberry's slik ik al een hele tijd. We wachten af.

Beertje wordt echt heel groot en is zelfs een nacht van huis geweest. Dat was wel stressig. ieder uur met een zaklantaarn over de camping om hem te zoeken. Uiteindelijk om 7 uur gevonden in de keuken. Er lopen hier 14 katten rond en dat vind hij toch erg interessant. Zo is hij uiteindelijk begonnen, in Chania, tussen een hele berg katten. Ik ben soms wel bang dat hij dat toch liever heeft. Maar even later ligt hij lekker te spinnen tussen de voorpoten van Betty.

We hebben nu denk ik vier katten gevangen, en die zijn geholpen en lopen hier weer rond. Maar het is een heel gedoe. Met vallen opzetten, bakjeslekkers erin zetten, en vervolgens Beer er weer uithalen, die zichzelf heeft opgesloten. De andere katten die het geprobeerd hebben doe het niet nog een keer, die zijn erg slim.

Vandaag is het een woeste stormdag, en krijgen wij deze week net als jullie lagere temeraturen, een staartje van de kou in scandinavië. Dus ik doe een beetje met jullie mee. Wat wel leuk is om te zien, omdat we 's nachts soms wat regen hebben is dat er overal bloemen verschijnen. Anemonen en akkergoudsbloem bijvoorbeeld. Wat een beetje water kan doen hé. Nou lieve mensen, nogmaals bedankt voor alle goede wensen voor het nieuwe jaar. Veel ijspret, en tot volgende week

1. Béa:
    7 januari 2024
    Bonsoir Lucia, Betty et Bear et tous les autres,
    Merci pour toutes ces nouvelles! Après un tour à Heraklion et Knossos, nous nous sommes installés dans un camping à Ierapetra, très sympa aussi. Nous avons visité Gournia, Lato, un olivier millénaire, un monastère et une église avec de très belles et anciennes fresques. Demain, nous repartons pour visiter Héraklion, son musée archéologique, etc. Mercredi soir, nous prendrons le ferry pour le Pirée et nous resterons une semaine à Athènes, où nous avons réservé un appartement, car il va faire froid. En attendant d'autres nouvelles, nous vous souhaitons à tous une belle semaine...
  2. Lucia:
    7 januari 2024
    Merci Beatrice bon journey et a ben tot