Nog steeds op hetzelfde stekje

26 november 2023 - Paleochora, Griekenland

Hallo allemaal,

De week is weer omgevlogen. Zo snel eigenlijk. Dat ik donderdag al klaar stond voor de dierenarts, maar het was helemaal geen vrijdag. (Beetje rare zin) Dus vrijdag overnieuw klaar voor de start. Ik had eigenlijk met de bus willen gaan, maar de stuurhut ligt helemaal vol met knutselgedoe. Geen beginnen aan. Maar vanochtend ben ik toch aan het opruimen geslagen en wat dingen afgemaakt. Het is hier nl zooooo onstuimig, echt een grote storm. De zee komt tot voorbij de tamriskbomen op het strand. Dat is nog maar een meter of vijf van mijn bus vandaan. Mocht ik wegmoeten dan moet wel kunnen rijden. En dat kan nu weer. De storm begon gistermiddag. Wat een herrie maken de wind en de golven samen. Gisteravond hadden we met 8 man een spontaan drankje met elkaar en iemand had een heel uitgebreid weerbericht op zijn telefoon, met zelfs de hoogtes van de golven, vanochtend 4.80 nou dat klopt wel. Het lijkt soms of je tegen een tsunami aan kijkt. In het dorp komt de zee over het strand de straten in. en er is een machine bezig om de grote stenen die de zee op de weg kieperd weg te halen zodat de weg openblijft. De andere camping waar ik met Naomi een paar dagen heb gestaan had een kiezelstrand, ik kan nu zeggen dat, had klopt ,want alle stenen zijn in de zee verdwenen er is nu een zandstrand. Mijn bus gaat steeds flink heen en weer, en de sattelietschotel heb ik maar ingeklapt.

Bij de dierenarts was het druk, ik moest flink wachten. Komt er een echtpaar binnen, met een grote bench. Zie ik op de broek van de man Brandweer Almelo staan. Daar kwamen ze ook vandaan, en woonde hier al een aantal jaren in de bergen. Waar het 's zomers 45 graden wordt. Vreselijk, maar het devies is vroeg opstaan, om 12 uur gaan slapen tot een uur of 6 en dan laat weer naar bed. Er was die ochtend inderdaad een brandje geweest, waar de ex brandweer man op af was gegaan, hun hele dal stond vol rook. Het is verboden om maar iets aan takken of afval te verbranden, ivm met de droogte die nu al twee jaar aanhoudt. Alle mannen uit Paleochora zijn meteen naar boven vertrokken, want ze zijn als de dood voor brand, begrijpelijk.

Ik heb deze week een drijfhoutkerstboom gemaakt voor in de winterkamer. Anita is gisteren weer terug gekomen van de tour om het eilenad en we gaan de winterkamer een beetje gezellig maken, om er met de Kerst samen te kunnen zijn. Verder heb ik een pallet gevonden die ik helemaal gesloopt heb, om daar een kerstboom voor op de Kerstmarkt van te maken zodat ik de spulletjes op kan hangen.

Het fietsen vrijdag naar de dierenarts was geen succes vrijdag. Betty gaat steeds meer op haar strepen staan en had er geen zin in alleen spelen met de bal op het strand is nog belangrijk. Ik ben terug gegaan en heb gevraagd of er iemand wilde oppassen, dat was geen enkel probleem. Ik moest alleen twee keer lang wachten tot de weg openging. Het afgraven gaat nog lang duren, en bij de dierenarts was het zoals gezegd ook erg druk. Ik heb toen maar geen boodschappen gedaan, want ik was al uren weg. Dat hebben we gisteren gedaan. Beer thuis gelaten, dan kan er meer mee op de fiets. Naar het dichtsbijzijnde dorpje gegaan en dat hebben we meteen maar een rondgewandeld. Het dorp bestaat geheel uit tomatenkassen. Die onder de kassen een water reservoir hebben. Maar die zijn nu dus leeg, er moet deze winter veel regen vallen anders hebben ze volgende zomer een probleem. Voor het werk in de kassen zijn veel mensen nodig, dat zijn veelal, gastarbeiders uit Albanië. En die moeten ook eten, dus in dat dorpje Koulautra (of zoiets) zijn verschillende eet tentjes nog open. Waaronder een mooi BBQ restaurant, waar ik zeker een keer heen ga. Maar niet vandaag, want ik denk niet daat ik de klif overkom met al die wind. Er waren wel heel veel honden, waar Betty dan weer bang voor is, en ik ook eigenlijk. Zodat het een hele lastige wandeling werd Met Betty.

De australiers die gisteren dus teruggekomen zijn hebben ergens een Hollandse vrouw leren kennen, hier op het eiland met een hond en een kat. En ze hadden het niet over mij. Maar die vrouw Joyce komt ook hier heen. Gezellig ben ik niet meer de enige alleengaande. Mensen ik ga stoppen want de bus gaat steeds harder tekeer. ik moet buiten spullen in gaan pakken. Doei tot volgende week

1. Agnes:
    26 november 2023
    Mooie foto's van die woeste zee.
  2. Ingrid:
    26 november 2023
    Wel mooi om te zien zo’n wilde en ruige zee, maar als je er zo dicht bij staat🤔
    Je bent wel lekker aan de knutsel zeg. Mooi die kerstboom.
    Hier is het ook petweer! Veel regen en vies koud.
    Dan is de temperatuur bij jouw beter denk ik. En als ik dan foto’s van mijn dochter uit Azië krijg, wil ik zo ruilen en de warmte opzoeken…
  3. Roy:
    27 november 2023
    Hey Lucia, wat heb je weer veel meegemaakt met dat onstuimige weer daar. Maar hier is het niet veel anders. Geen storm maar regen regen regen en oh ja, regen. Wat er de afgelopen jaren te weinig is gevallen is er in de afgelopen weken wel bijgevallen. Wat heb je al veel leuke kerstspullen gemaakt. Je kunt er zo mee naar een kerstmarkt. Maar die zullen daar wel niet zijn of wel? Geniet ervan want zo te zien vermaak je je prima. Groetjes, Roy
  4. Lucia:
    28 november 2023
    Ja jullie treffen het niet met het weer. Na de storm zondag was het gisteren weer een mooie dag. En ik sta 22 en 23 december op de kerstmarkt. Vooreen goed doel, de kattenopvang die mij helpt met Beer en de helft is voor de medische kosten die ik moet maken om Beer te adopteren en mee naar Nederland te nemen. Dank voor je berichtje