De winter is begonnen

3 december 2023 - Paleochora, Griekenland

Hallo Allemaal,

De winter begon 1 december met een stralende dag, 23 graden, heerlijk zwemweer. Zo dat is wel weer genoeg. Wat een vervelend mens ben ik toch. Jullie hebben het zo koud en nat, maar ook sneeuw. Lijkt mij toch ook wel weer eens lekker hoor.  Sinterklaas van de week, dan moet het ook lekker koud zijn, vind ik.  Het mag dan helemaal heerlijk zijn hier, maar het heerlijk avondje gaat hiet zonder één pepernoot voorbij.  Maar ja kiezen of delen, niet alles kan. Ik ben trouwens toch al helemaal in de Kerst. Het geknutsel is bijna klaar. De aankleding is klaar. Ik heb een mooie foto op whatsapp gekregen van Niki. Daarmee ben ik Naar de fotowinkel in Paleochora gegaan. Maar om die whatsapp afbeelding. Bij de fotograaf op zijn computer te krijgen!!!!!!! 2 uur en een heleboel gezweet. Maar dan heb je ook wat. Ik had mijn bril ook vergeten en dat werkt ook niet erg mee. Maar we zijn er samen uitgekomen.  Het moest eerst gedownload worden en in foto's belanden en toen naar de email van de fotograaf. Dat zal voor de meeste van jullie appeltje eitje zijn maar voor mij een bijna onmogelijke opgave. Tijdens dit hele gebeuren is er ook nog een ontzettende regenbui gevallen in Paleochora, de straat werd een rivier het water gutste naar de haven. Maar duurde niet langer als een kwartier. En ik was met mijn fietsje nog geen km uit het dorp, en daar was het duidelijk dat het daar helemaal niet geregend had. Op de camping 5 km verderop was ook niets gevallen en scheen het zonnetje.

Met de buren Antje en Kevin Duits en Australisch, zijn we met het versieren begonnen. Omdat het vandaag eerste advent is. In Duitsland het startsein om te beginnen met versieren. Uit de pallet waar ik de Kerstboom voor de markt van heb gemaakt was nog genoeg hout over om voor  hun ook nog het een en ander te maken. Foto's worden bijgevoegd. De poster hangt hier en daar op. Zo ook een poster waarop stond (google lens) dat 1 december de Kerstboom neergezet zou worden in het dorp en dat de kinderen hem 's middags konden gaan versieren met eigen gemaakte versiersels. Mijn zoektocht naar die boom liep op niets uit. Hij staat nl in een volgend dorp Koultoura. Waar aansluitend een groot BBQ feest was, met vuurwerk ter afsluiting. Waar Beety trouwens niet bang van werd. Op de overigens erg leuke poster in het dorp, (voor de Kerstboom plaatsing)  stond geen waar en hoe laat vermeld. Ik vind dat wel behoorlijk stom.  En jammer want er waren hier veel mensen die er ook graag bij haddden willen zijn. Het is dus afwachten wáár die Kerstmarkt komt. Maar ik zit in de app groep van de Kerstviering in Paleochora, dus dat komt wel goed. De eerste 60 euro zijn al binnen, een donatie van een vertrekkend Oostenrijks echtpaar, voor mijn Kerstproject.

De storm van afgelopen zondag was wel erg heftig, er is zeker twee meter zand in de zee verdwenen. Alle rotsen liggen nu blood aan de kustlijn. Dat maakt het lastig om in en uit het water te komen. Volgens Chris komt dat zand ook weer terug. Maar daar kan ik me geen voorstelling van maken. Het is echt heel veel. In de nacht van zondag op maandag is de zee heel ver het strand opgekomen. tot een meterof 5 van de camping af. Spannend om te zien. Maar nu is het weer een vlakke blauwe zee.  Er zijn nu wel schelpen aangespoeld, er zitten hele mooie tussen. Ook zijn er in de linker hoek van het strand hoge bergen zeegras ontstaan. Er wordt door de bewoners van de camping flink schoongemaakt op het strand. Ik word er wel moedeloos van. Wat een plastic iedere keer, tassen vol iedere keer. En dan zie je de kinderen hier in het dorp hun plastic waterflesjes zo op de straat kieperen. Erg hoor.

Beertje moest op een proteïne vrij dieet deze week, omdat ze zo snel mogelijk haar eerste vaccinatie krijgt. De dierenarts zou maandag bellen hoe laat ik kon komen. Maar ik heb niets gehoord. Jessica, die ook een kitten gered heeft vorige week, kwam melden dat ze er om 2 uur zou zijn en ik kon met haar meerijden. Heerlijk dus. alleen was de dierenarts nergens te bekennen, en ben ik weer naar huis gegaan. Chris de campbaas, gaf als tip om altijd te vragen, welke maandag, want dat is vaak de vraag, en typisch Grieks. (zijn woorden). Maar de arme Beer heeft dus de hele week geen stukje ei, nat voer, stukje vlees, niets gehad. Omdat ik er vanuit ging dat ze wel zou bellen deze week. En hij moet 3 dagen proteïnevrij zijn. Is dat in Nedeerland ook zo? Ik heb er nog nooit van gehoord. Gisteren had ze zolang in de rugzak gezeten, zonder een klagelijk miauwtje, dat ik haar toch een half zakje natvoer heb gegeven. Want wieweet wanneer die dierenarts belt. Hij groeit als kool, en loopt ons (betty en mij)  al helemaal achterna, en best ver over het strand hoor. Alleen dat bijten zijn we alletwee zo zat. Volgens mij heeft ze het met de oren. Want het is echt verschrikkelijk. Mensen een heel fijn heerlijk avondje, geniet ervan. en tot volgende week. Groetjes van ons

1. Piet en Lyda:
    3 december 2023
    Leuke kerstboom Lucia, en succes op de kerstmarkt.
  2. Ingrid:
    3 december 2023
    Wat mooi om te zien al die crea bea activiteiten. Leuk hoor kerst in een ander land. Hier is het idd winter aan het worden, al is de sneeuw tot nu toe te verwaarlozen in Hengelo.
    De Sint heeft zijn verjaardag bijna gevierd en dan gaan wij ook op de kerstversiering over. Altijd weer een gezellige tijd met al die lichtjes.
    En dan wordt het ook tijd om aan de kerstkaarten te beginnen…..
    Fijne week Lucia en tot hoors!
  3. Lucia:
    3 december 2023
    Dank je piet lyda en ingrid fijne. Week
  4. Agnes:
    3 december 2023
    Ik hoop dat je goede zaken doet, en alles verkoopt. Krijg je weer wat ruimte.😃😃. Veel plezier.
  5. Lucia:
    3 december 2023
    Dank je,ik denk dat het wel gaat lukken en de ruimte weer hebben is ook wel weer lekker. Het is best vol zo
  6. Yvonne:
    4 december 2023
    Yvonne:
    Weer eens wat anders…. Straks kerst vieren in een hemdje in de zon. Leuke versiersels heb je gemaakt
  7. Gwen de Winkel:
    4 december 2023
    Leuke kerst creaties Lucia! Ziet goed uit. Misschien hier een witte kerst…wie weet. Blijf genieten van elkaar en alles om je heen. Beer mag van geluk spreken, aandacht en liefde. Wat leuk je twee huisgenoten op de poster. Suc6 met je kerstverkoop …zien de foto’s vast. Gr
  8. Lucia:
    5 december 2023
    Dank je hoe gaat het met je herstel?
  9. Klaus:
    8 december 2023
    Wow, ich bin begeistert was du alles gebastelt hast. Der "schiefe Baum von Paleochora" gefällt mit am besten. 😉 Viel Erfolg auf dem Weihnachtsmarkt. 👍

Liebe Grüße Klaus
  10. Lucia:
    8 december 2023
    Alle grusse klaus viel geluck im beine weitere reize