Het wordt winter.

10 december 2023 - Paleochora, Griekenland

Hallo Allemaal,

Zat ik begin deze week nog in een hemdje op het strand, en heb ik de schaduw opgezocht. Donderdag sloeg het weer om. Althans de temperatuur ging naar beneden. "s nachts was er groot onweer, met serieuze regen. En was het schrikken 's morgens van de kou. Niet meer zonder jas naar het strand 's morgens. Maar goed het is hier toch nog de warmste plek in europa.

Het regent af en toe s'nachts en overdag is het droog en zonnig. al moet je wel zorgen in de zon te blijven, want met het windje in de schaduw is het fris.

Het Kerstknutselen is gelukkig klaar, de presentatie ook. De posters hangen in het dorp, en ik ben uitgenodigd om met mijn kraampje bij de dierenwinkel te komen staan. Maar ik weet niet of dat mag van de stichting Paws. Maar dat hoor ik nog wel.

Deze week ben ik met Antje (mijn buurvrouw) begonnen met de ideeën voor het Kerstfeest op de camping. Ik heb uitnodigingen geschreven ( in het Duits, Frans Spaans, Engels en Nederlands) om vandaag , de tweede advent samen te komen. En dan onze ideeën toe te lichten.  We hebben lootjes gemaakt met bijv Groente, Aardappels ed. Ook in alle talen er zijn meerdere lootjes met groente, aard  en salade. Zodat mensen ook gaan overleggen samen zodat niet iedereen met doperwten aankomt bijv. Ik heb bij een restaurant geregeld dat ze op eerste Kerstdag drie gegrilde kippen komen brengen. Iedereen heeft er wel zin in. We zijn met tot nu toe met z'n twaalven.  Uit diverse landen.  Duitsland, Spanje, Engeland, Frankrijk, Australië, Nederland en Albanië. Ben benieuwd wat iedereen gaat maken, veel nieuwe smaken hoop ik.

De feestvreugde is ook in Paleochora losgebarsten. De Kerstboom (kunst) is opgetuigd en de feestverlichting is opgehangen en brandt. Gisteravond zijn we met een aantal naar het dorp gegaan, daar kwam een groep vrouwen zingen, Kerstliederen in 8 verschillende talen. Er was een marktje, gluhwein, en wafels met weer veel zoetigheid. De kinderen zijn hier allemaal aan de dikke kant, heel jammer. Betty heeft denk ik wel honderd knuffels gekregen. Het was heel gezellig. En ik had voor het eerst een lange broek, sokken, schoenen en mijn winterjas aan, en dat was wel heel lekker. Nu zit ik buiten met een sweater in het zonnetje dit verhaaltje te schrijven. En boven op de bergen ligt sneeuw.

Van de dierenarts heb ik nog steeds niets gehoord. Wat heel vervelend is, omdat ik heb geprobeerd me aan het proteïne dieet te houden voor Beer. Maar hij is zo watervlug, en heeft het steeds op mijn eitje, en het kwarkje 's morgens gemunt. Dat ik het nu maar opgegeven heb. Geen idee wanneer de dierenarts van zich laat horen. De kitten van Jessica heeft het niet gered, dat was wel heel verdrietig. Maar hij was zooo ziek, echt heel naar.

O het brood wordt bezorgd, dus ik ga ontbijten, tot volgende week. Ik hoop dat mijn schoenen aankomen volgende week. Want ik ben eigenlijk schoenen vergeten in te pakken, alleen een paar shcetshers (hoe spel je dat), maar die heb ik als waterschoenen gebruikt en nu steken mijn tenen eruit. Wat bij mij nogal eens gebeurd.  En hier in het dorp kun je alleen slippers kopen. Maar dat vertel ik volgende week. Ik hoop dat ze komen én dat ze passen. Veel groetjes allemaal, en ook allemaal veel plezier met de Kerst voorbereidingen

1. Ingrid:
    10 december 2023
    Wat leuk overal die kerstsfeer. Leuk om met zoveel culturen bij elkaar te zijn en tradities van hun land mee te krijgen Lucia. Hier staan de bomen inmiddels ook en begint het weer lekker knus te worden ‘s avonds met alle lichtjes en kaarsjes aan.
    De kerstkaartjes liggen klaar om op de post te gaan, dus wij zijn bijna klaar voor de kerst, al moet ik dan ook gewoon werken.
    Fijne week en ik wens jullie mooi weer toe.
  2. Nel Molenaar:
    10 december 2023
    Hoi Lucia, wat leuk om te lezen hoe druk je bent met de kerst overal gezellig te maken. Volgens mij heb je het bar naar je zin :-) Lijkt mij ook leuk om met zoveel nationaliteiten kerst te vieren. Is Betty ook meertalig opgevoed of alleen nederlands en engels :-)
    Niet klagen over jullie weer hoor - het is hier veel minder; nat - winderig - koud - mistig :-(

Groetjes van je oude buuf
  3. Agnes:
    11 december 2023
    Ziet er heel gezellig uit. Veel plezier.