hoe zal ik deze week eens noemen

11 maart 2023 - Cascais, Portugal

vorige zondag was Betty 's nachts ziek, ik ben de hele nacht met haar in de weer geweest. Geen oog dichtgedaan.  Zondags hebben we toch weer fijn gewandeld, ik ben al een paar keer op de Rota Vincentina gestuit, ik heb er nu al verschillende keren er stukjes van gelopen.  Hij loopt langs de hele kust van Portugal. Een historische route meer landinwaards,  en een vissers route langs de kust.  Beide erg mooi.  Maandag vertrokken uit Milfontes en voor het eerst de hele dag regen. We zijn gestopt in Sines, daar boodschappen gedaan, en toen het stadje bekeken, het kwam met bakken uit de lucht maar denk maar niet dat we binnen mochten eten. We konden buiten zitten, nou daar heb ik voor bedankt. Er was geen camping , we zijn doorgereden  naar een camping net voor Sines, art en camping, mooi gerenoveerd, echt prachtig, helaas geen restaurant, wel een state of the art keuken, maar ook hier geen personeel te vinden. De camping lag vlak bij het strand, waar je met een mooi klein paadje kwam. Er stonden 3 restaurants langs de kustweg. Bij een waar ik naar binnen keek, kwam de eigenaresse naar buiten.  Of ik wat wilde hebben, ik was van harte welkom met Betty. Ik had geen geld bij me maar dat was ook geen probleem. Nou doe me dan maar een wijntje, ik kon morgen wel betalen, want ik wilde daar gaan eten de volgende dag. Ik heb 's morgens drie vissen genaaid, voor de vrouw waar ik in al die maanden, voor het eerst binnen mocht eten, mét Betty, Ze vond het zo leuk ze hangen in het restaurant. Het restaurant heet arte e sal. 's Morgens zitten er wel 20 katten bij de receptie die allemaal in willen checken voor een gezellige bungalow met een warm bed en bank, ik vind het zielig. Mocht je ooit in de buurt komen een aanrader. Verder naar boven dus de volgende dag lekker op mijn kaart zitten turen waar en hoe we verder zouden gaan. Ik heb de hele kustweg gereden, mooie kurkbossen, steeneiken, eucalyptus, en wijngaarden. Uiteindelijk stopt de kustweg bij Troia, we hebben daar de Ferry genomen naar Setubal. Daar hadden we al gauw een eco camping dit keer.  Daar waren twee kleine pikzwarte kittens die gewoon binnen kwamen eten. Maar ze wilden niet mee. Ook al zo zielig, de hele nacht op iemand kleedje gezeten.  Leuke ontmoeting met een jongen uit Haarlem, die met z'n vriendin en hond ook aan het reizen waren. Hij vond mijn bus zo mooi, hij heeft er foto's van gemaakt. Betty heeft wel lekker gezwommen daar, wat iemand weer zo mooi vond dat hij daar veel foto's van gemaakt heeft. Heerlijk in het zonnetje ontbeten en langzaam ingepakt en verder naar boven. We komen langs Lissabon en die stad wil ik toch wel even zien. Ik heb de N10 genomen, die is zonder tol. Maar die hield op aan het water en aan de overkant lag Lissabon. Bus gratis geparkeerd op een in aanleg zijnde parkeerplaats, en weer de Ferry genomen maar nu naar Lissabon. Beetje rondgelopen, en gegeten op het grote plein aan het water met de grote toegangspoort. Ik wilde echt graag meer zien, maar mijn voeten waren weer open gesprongen. Een nacht niet ingesmeerd. De sightseeing bussen zaten vol, en in de toeristische trammetjes zaten de mensen als Portugeese sardines in een blikken trammetjes. We hebben een tuk tuk genomen. Hele leuke meid reed als een gek heeft ons van alles verteld en laten zien en ons bij de Ferry terminal afgezet. Terug met de boot naar de bus, op zoek naar een camping, ik kan wel zeggen dat ik nu wel echt een chauffeur ben hoor. Zulke enge nauwe straatjes, en hele straatjes achteruit moeten rijden omdat ze dood liepen. Uiteindelijk op het adres aangekomen. Maar er was geen camping te bekennen. Dus maar weer verder, ik had Estoril ingetypt maar daar was helemaal niets te bekennen, alleen maar hele luxe toestanden aan hotels ed. Uiteindelijk zitten we nu in Cascais op weer en Orbitur camping. We hebben gisteren een hele mooie strand wandeling gemaakt en door een natuurgebied terug. Vandaag is het alweer zondag, en straks gaan we weer op pad.  Het plan is Praia de Santa Cruz, maar of we daar ook belanden, dat horen jullie volgende week. Fijne week allemaal, en ik hoop dat voor jullie het voorjaar snel aanbreekt. Ik heb inmiddels een paar tiny tuintjes gemaakt. Ik krijg dit jaar een heel lang bloeiseizoen, want alles wat hier nu bloeit bloeit , strak in Nederland nog een keer voor mij. Lekker toch, groetjes van ons.